Seronoknyaa Raya!!!


Assalamualaikum... aumm... setelah sekian lama x mengupdate blog ni, ye la kan..raya ni bz sgt.... hehe.... Exited sgt nak raya....Awal betol rasanya aku balik kampung,24/08/2011.. 6 hari sebelom raya... n aku balik sini balik 3/09/2011..10 hari aku kat kampung...mcm2 bende aku buat...oke..aku nak list kan sikit jadual aku kat kampung....huk2..saje nak kongsi2..

24/08/2011

Baru sampai kampung...rilek2..xde buat ape sgt..huhu

25/08/2011

Tahun ni..Pakcik aku buat Tandas baru kat luar rumah..mase aku baru sampai kampung,agak terkejut jugak la tgk bilik air tu..tetibe je ade..hikhik...bilik air tu belom siap sepenuhnya...tp dah boleh pakai... cume dinding die x plaster lg n xde lampu...So,untuk hari2 yg berikutnya mmg banyak gile keje aku....ades... harini x brape banyak kerja jugak...aku just ukur tanah untuk paip n longkang...kejap je setel...ptg dah santai...hehe

26/08/2011

Harini,banyak sikit kerja..pg2 lg aku dah bangun untuk buat longkang..dr pukul 9 pagi aku korek tanah sampai la pukul 12...puase beb...gile letih!! nyaris2 dah.. xtipu..mmg letih sangat!! hehe..
pukul 1, tanam longkang sambil menyimen..ni pon agak letih jugak..mcm pekerja kontrak dah aku rase..huhu
dalam pukul 4 dah siap longkang...Alhaldulillah...siap 1 bab...aku mmg rasa lega sgt...TIBA-TIBA...pakcik aku ckp...kiri kanan longkang tu kene simen..takut nnti hujan turun tapak longkang tu terhakis dan menyebabkan longkang tu pecah...ciss.. baru nak rilek...dah dtg keje lg 1... tp aku x buat pon.. aku buat keesokan harinya...hehe.

27/08/2011

Pagi ni bangun2 je tidur aku dah jem...pinggang sakit sebab menjobak(mengorek) tanah semalam..
dengan terpaksanya aku bangun jugak..mandi2 then teruskan perjuangan... sepupu aku bancuh simen... aku pon terus membuat bibir longkang tersebut..dlm pukul 11 dah siap... aku pon santai2 kat beranda rumah..tiba-tiba terfikir untuk membaiki pangkin (pondok tempat lepak2) yg dah uzur gile..
so,aku pon teruskan niat baik aku tu...aku start cari kayu2 terpakai kat keliling rumah..kayu pagar2 lame semua aku ambil..aku kumpulkan bawah pokok belimbing...lepas tu..aku tanya pakcik aku...
aku : pak itam,paku kecik ngan tukul ade x?? gergaji ?
Pak Itam : tukul ngan gergaji ade...paku , ade paku payung ngan paku besar je.. ko nak wat ape??
aku : alaa...nak buat pangkin...takkan pakai paku payung kot... adess
 Pak Itam : xpe..esok itam belikan paku kecik.. eh..itam nak suruh ko buat lampu kat bilik air belakang ngan bilik air baru...pastu repair lampu bilir air dlm umah sekali...bleh x?? nnt itam belikan wayar2 ngan mentol semua...ko nak ape2 x?
aku : ok...tam..nnt belikan wayar lebih sikit eh...acik nak tarik lapu sampai pangkin skali...nnt mlm2 bleh lepak wat BBQ...
Pak Itam : bagus idea ko ni cik...tak sangka otak ko ni mcm batu caves...haha
kata Pak Itam aku...haha..ampeh nye pakcik...
aku dah terbayang2 pangkin yg aku akan buat esok...
aku pon amek pensil n kertas buat lakaran... x sabar betol nak tggu esok....
Erm..27/ogos/2011 ni adalah hari bahagia buat aku..sbb...Aku dilahirkan pada 27hb... bermaksud besday aku la tuh..hakhak...

28/08/2011

Harini aku x bangun sahur...x sedar org kejut...uwaa...perut lapar...tekak kering...badan penat... then tetiba pakcik aku ckp..pagi ni nak kene  cari buluh lemang...JEM!!!
xde mood betul aku nak masuk utan pagi2+perut lapar mcm ni...tp...xde sape pakcik aku nak harapkan...
so terpaksa jugak aku masok utan...nasib baik xde cabaran sgt..sbb bg aku...setakat amek buluh lemang ni perkara biasa..sebab tiap2 tahun pon aku jugak yg slalu cari buluh lemang...
lepas balik dr cari buluh..aku terus memotong buluh tersebut ruas demi ruas dan membersihkan nya...lepas tu, aku teruskan projek pangkin aku...aku start membuat ukuran kat kayu,menggergaji,mengorek tanah,memacak, dan memaku....
Alhamdulillah....siap jugak aku punya pangkin dan bangku...x sangka betol aku..rupa2nya aku ada bakat bertukang... hehe...selesai sudah 1 bab...mmg aku sangat berpuas hati dengan hasil kerja aku....
Petang tu..aku teruskan projek wiring aku pulak...Dari atas rumah aku memanjat...sambungkan wayar, Buat Plug, tarik dari lampu beranda sampai ke bilik air baru dan terus buat sambungan untuk tarik ke pangkin aku...
waaa...lawa siot..aku teruskan lagi projek aku dengan memasang lampu liplap (lampu kelip2) dekat branda rumah... kemudian aku teruskan lagi dengan memasang lampu untuk bilik air belakang... Alhamdulillah...semua siap..
Cemerlang...Selesai lg 1 bab.... :)

29/08/2011

Alamak..Hari terakhir untuk segala persiapan...harini aku bangun agak lewat sebab,kebanyakan kerja dah siap..tinggal berberapa perkara je lagi..
bangun2 je dr tido...aku terus ke pangkin...lepak2...menikmati udara pagi...walaupon matahari dah kelihatan...tp cuaca agak redup..berteduhkan pokok belimbing yg rendang...dengan suasana pg kampung yang nyaman.... aku terus
khayal dengan kicauan burung murai yang bersahutan...lepas mandi aku trus mengopek kelapa untuk membuat santan, Agak banyak jugak kelapa yang aku kopek.. 30 biji..lenguh jugak la tangan memisahkan sabut dr isinya...
lepas siap mengopek kelapa,aku terus melihat sekeliling takut2 ada lagi benda yang aku terlupa nak buat...
setelah siap daun pisang dimasukan dalam buluh..aku menyusun buluh dalam baldi dan aku letakan buluh tersebut dekat dapur supaya beras pulut dan santan dimasukan kedalamnya... (kerja org dapur la tu)..
lebih Kurang 3 petang baru api dihidupkan..setengah jam kemudian barulah lemang2 td di susun rapat di tepi bara api yang membara (cewah!).. Setelah siap semuanya... Lemang pon dah bakar,langsir pon dah ditukar, kuih pon dah disusun.. baju melayu pon dah digosok,
semuanya lah dalam keadaan bersedia... mlm ni aku bersantai di pangkin sambil bermain meriam..ahaks...meriam?? iyeee syg, MERIAM!! huhu
menjadi rutin tiap2 tahun...bermain meriam adalah satu pekara yang sangat menyeronokan.. siyes...korang try la.. eh..jangan... nnti putus jari...aku dah pro..so, xpe la...pengalaman banyak..
sejak umur aku 13 tahun aku dah mula berani main meriam... Segala-galanya sepupu aku yg ajar...dr meriam tin, sampai la meriam buluh... dan paling latest... meriam btg paip.gempak woo...

Sebenarnya banyak lagi yang aku x cite kat korang.... aaku skip2 je... nak cite dr A-Z letey gak la... aku ok je..kot2 korang yang bosan nak bace... hehehhe.... aku nak kongsikan sikit gambar2 yg aku amek kat kampung...hasil2 kerja keras aku dan sepupu2 aku...... :)













p/s : raya tahun ni sangat bermakna...dan sangat sedey dengan pemergian arwah atuk&wan aku.. :(

2 comments:

said...

makk aih,,siap jadik pekerja kontrak..haha

aNc said...

hahaha..biase la...Serba boleh... miahaha

ToLoNg bAgI keMo sY MaKan Eh!~

Recent Posts

Semanis Kopi Pekat

Download Muvee at MHOmuvee

 

Designed by Templateism