Syoknyaa Memancing Udang....


Aha..ni nak kongsi sikit pasal pengalaman pergi memancing udang kat Sungai di Kuala Selangor...
Sebenarnya dah 2 - 3 kali aku pergi ke sana...tp dan-dan je tiap kali aku pegi, betery hp aku kong... 
tapi yang latest sekali aku pegi ari sabtu lepas...5/11/11.. oke..aku pergi bersama 1st Cheff aku.. Ah Ngai dan bersama Ex Cheff di Shah Alam, abg Khairey Ezwan... Kata orang, kalau dah gila memancing ni payah jugak nak bendung kan...x kisah bila, cuaca, kat mana, janji ade je peluang untuk melepaskan gian..pasti tak akan disia-siakan...Asal Boleh je....Yang penting barang-barang sume complete...
Sebenarnya aku pon baru jugak berjinak-jinak memancing udang ni...Sebelom ni aku jarang sekali kot,biasanya aku mancing kat  kelong ataupon yang paling cikai Kolam Bayar...layan Patin atau Ruhu...
Tapi berbeza sikit dengan pengalaman baru aku ni...aku mancing dekat sungai... Seronok jugak taw...
Jom tgk aku ada jadualkan sikit seharian memancing di Sungai Kuala Selangor...

Jam 12.00am

Masa ni aku masih lagi di Shah alam tgh cek barang-barang...tayar kereta... segala kelengkapan...
bile semua dah ready..12.15 kami bertolak dar shah alam... Bermula lah perjalanan kami....
Bismillah....Semoga kami tak pulang dengan tangan kosong dan semoga Allah merahmati segala rezeki yang kami dapat tak lupa juga semoga Allah Melindungi kami semua nanti semasa dalam perjalanan mahupun di destinasi...


Jam 1.30am

Alhamdulillah, kami selamat tiba di destinasi yang dituju...Dengan peraasaan yang amat tak sabar aku turun dari kereta dan terus menyuluh keadaan sekeliling...Tapi, yangg kurang bestnya malam tu hujai renyai-renyai... org kata jangan masok hutan kalau hari hujan...ade...ish...xde-xde...semangat aku kuat...Insyallah...


Jam 2.15am

Setelah MengeCOP tempat masing-masing...setelah siap memacak Pancang (besi berbentuk Y untuk menahan joran), barulah pencarian anak udang untuk dijadikan umpan dimulakan...Kami bergerak dalam satu kumpulan (bunyi mcm banyak je kan...padahal 3 orang je..), Setelah kami siapkan segalanya, Dengan harapan,tekad dan semangat. Dengan lafaz Bismillah..kami pon memulakan balingan pertama...Tunggu punya tungu......

Jam 3.30am

kling..kling..kling...salah satu loceng dari joran-joran aku berbunyi...Mendengar laungan Ah Ngai dari jauh... "Satu Sudah kena...apa lagi..kasi tarik looor..Mesti Selatus glem punya woo" Aku yang sedikit terkejut, tersenyum mendengar kata-kata Ah Ngai. Dengan tenang aku menarik joran dan membuat gulungan.... tarik punya tarik..Gulung punya gulung...nahh!! naik dah seekor udang galah bersaiz Extreme... wuhuu.. ada la 120Gram....Sepit biru woo...Alhamdulilah...rezeki pertama untuk malam ni.....

Jam 5.00am

Rezeki aku berterusan dari malam sampai ke pagi... Alhamdulillah... Dari malam aku terus-teruskan mendapat udang dan ikan...begitu juga Ah Ngai dan juga abg Khairey..masing-masing puas dengan hasil malam tu...
aku pon terus kan memancing dengan sabar...cuaca masih lagi hujan renyai..tapi langsung pon tak menjejaskan semangat kami...Lebih kurang 6.10am, hujan tiba-tiba turun lebat...Alamak...kami semua melabuhkan balingan dan berteduh di dalam kereta..haha...sakai je...

Jam 7.30am

Setelah sejam lebih aku duduk dalam kereta,hampir terlelap sebab kebosanan menunggu hujan berhenti...Akhirnya hujan dah pun berhenti...aku pon dengan gembira menjuju ke Port aku...Hati tertanya-tanya ade hasil ke tak eh... Alangkah terkejutnya aku bila aku tarik joran terasa ada tarikan....dengan semangat dan tersenyum aku meneruskan gulungan..tup-tup..dr permukaan air aku dah nampak makhluk Allah yang tewas di mata kail aku...eh...ni Ikan???
tak ku sangka-sangka rupanya seekor ikan Baung...Agak besar..ade la dalam 800gram...


Jam 9.00 

Aku telah menukar port..aku masuk agak kedalam lagi untuk mencari port yang selesa..
setelah jumpa dengan port baru...aku pon melabuhkan balingan dan terus menunggu...
Udang Dah semakin kurang...tapi Alhamdulillah ikan pulak yang ganti...tak putus-putus aku dapat ikan...
Kebanyakanya Baung..org cina panggil ikan baung ni ikan Foh Su Kong... haha pelik lak aku dengar name ikan tu...
Korang penah dengar?? mesti tak jugak kan..hahaha
Time ni aku terdengar takbir raya dari surau kampung yang berhampiran...
Erk...baru aku teringat...hari ni hari raya korban...haha mancing punya pasal..semua lupa...
hikhik..

Jam 11.00am

Haa....mata pon dah tak larat nak celik....dah berair-air...aku pon apa lagi..kemas barang2..simpan semua kelengkapan dalam beg...dan berangkat pulang... Hasil tangkapan yang agak memuaskan... 

Hasil :
  1. Ikan Baung 12 Ekor (campur,ada besar ada kecik)
  2. Udang Galah 4 ekor (sepit biru)
  3. Udang Biasa 17 ekor (udang yang mcm kat pasar tu)
  4. Ikan Belida 2 Ekor (Besar tapak tangan aku...kalau tapak tangan korang kecik bermakna 2 kali ganda tapak tangan korang)
  5. Ikan Putih 1 Ekor (besar tapak tangan jugak)


Ok la kan...dapat banyak mcm tu...bukan aku nak buat menjual pon...saje nak lepaskan tensen...lepaskan gian..Puas hati..!!

Kat bawah ni aku kongsi sikit gambar2..jom tgk...gambar ikan aku x dapat masokan lagi...sbb betery aku flat..then gambar tu berada di henset Ah Ngai...so nanti aku Update kemudian pasal gambar ikan tu eh...









p/s : Mancing kat sungai Kuala Selangor ni best tau...kalau korang berminat nak pergi email aku no fon korang...Nanti bila2 ada mas aku contact korang kita pegi ramai... lagi syok...boleh bawak khemah... siyes... 

0 comments:

ToLoNg bAgI keMo sY MaKan Eh!~

Recent Posts

Semanis Kopi Pekat

Download Muvee at MHOmuvee

 

Designed by Templateism