Kenapa Manusia Degil Eh??


Assalamualaikum dan selamat sejahtera, oke...ape2 pon, Selamat pagi kat korang x kire la korang bace entry ni pagi ke petang ke mlm ke...aku nak ckp SELAMAT PAGI gak... hehe..
Tengah duduk sorang-sorang ni,Terfikir aku akan satu pekara...haaa, Tu la !! pasal tajuk entry ni..
korang ade terfikir x...Kenapa eh manusia ni degil sangat-sangat?? ermm..maksud aku bukan lah mendalam sngat pasal degil tu...tp ade 2 3 pekara yang aku kurang puas hati...bile fikir-fikir semula...tah la..jom kite try fikir sama-sama....
Dah lama aku perhatikan...Korang perasan tak?? Bila kita pergi sesuatu tempat,tak kisah la mana2 pon kan, mesti terjum[a kedegilan manusia ni...sama ada kita perasan atau tak...ok...Contohya kalau kita tgk kat kawasan perumahan..ade papan tanda "DILARANG BUANG SAMPAH DI SINI", Tapi betul-betul kat bawah papan tanda tu berlonggok-longgok sampah...Bukan sikit-sikit anak...tapi BAPAK banyak... Kenapa lah manusia sering lakukan benda-benda bodoh macam tu...seolah-olah mencabar pihak berkuasa...
Ade lagi contoh yang lain...Satu lagi contoh yang selalu kita tgk mungkin tak perasan je atau mungkin jugak dah selalu sangat tgk...sampaikan dah lali...Ape tu ek?? PARKING!! betul tak???
Dah terang-terang kot Majlis Perbandaran Pacak papan tanda "No Parking","Clamping Zone" Tapii ada jugak makhluk Allah yang degil nak parking kat kawasan tu.... Bila dah kena kunci tayar,Kena denda rm50 baru la terhegeh-hegeh nak merayu, Siap ada yang marah-marah lagi tu..Menjerit-jerit macam orang gila.. "Takkan Parking Kejap Pon tak Boleh!!!" "Eleh,baru pakai baju majlis perbandaran dah gila kuasa nak saman-saman orang..belom jadi polis lg tu..." ish ish...kenapa lah payah sangat manusia nak ikot peraturan?
Sedar lah sikit adik-adik, abang-abang,pakcik dan makcik sekalian...Kita tinggal dalam negara yag bedemokrasi okeh!! Negara kita ada undang-undang..

Korang rasa-rasa lah kan, kalau kita semua ikut peraturan 100% kat malaysia ni kan, Ada lagi x berlakunya kemalangan?? bagi aku, ada tu tetap ada lah kan,,Sebab manusia ni lalai..Alpa....tp aku yakin dan pasti , tahap kemalangan akan berkurangan...senang cite kalau kita x langgar orang..mungkin orang yang sodok kereta kita... hehe...

Ok,aku nak tanya satu soalan..korang yang baca entry ni penah tak buat benda-benda yang aku sebutkan tu??? Jangan tipu la..mesti penah jugak...Dalam hati korang dah terfikir "Hmm...betul jugak kan.." tp,cepat-cepat korang buang perasaan tu kan? tak baik  tipu diri sendiri..Orang lain tak tau...tapi Allah tau... so, korang fikir-fikirkan lah ye..





p/s : Aku pun hanya insan biasa yang Alpa dan tak lari dari melakukan kesilapan...mari sama-sama kita berubah demi masa depan kita dan generasi yang akan datang...

3 comments:

Insan Yang Lemah said...

biasa la bro... org kita mmg cam tu... nak xnak kita bgsa kita jugak kan... mkgn dlm seribu org ada juga yg saje2 nak langgar kesalahan.. tp yg mane tau akan kesalahan tuh... berigt la.. nobody perfect k.. chowz..

aNc said...

xde lah..kdg2 bile nampak depan mata kejadian2 mcm ni...kite sendiri yang naik malu....ish..

SHOBAN said...

HAHAHA.....SAKIT HATI BILA JUMPA ORANG YANG MACAM INI, LAGI LAGI KAWAN KITA SENDIRI...

ToLoNg bAgI keMo sY MaKan Eh!~

Recent Posts

Semanis Kopi Pekat

Download Muvee at MHOmuvee

 

Designed by Templateism